Kundcase

Agila arbetssätt bakom framgångsrik implementation av nytt bokningssystem på SJ

Agila arbetssätt bakom framgångsrik implementation av nytt bokningssystem på SJ - agila arbetssätt - Avega Group AB

Att implementera ett helt nytt affärskritiskt system och samtidigt byta arbetssätt är komplext, men kan också vara vägen till framgång. Det var det för SJ, som lyckades byta sitt 30 år gamla bokningssystem genom att samtidigt införa agila arbetssätt.

Implementationen av ett nytt bokningssystem var ett av SJ:s mest affärskritiska digitala initiativ. Projektet var komplext och involverade över 20 team internt på SJ då även försäljningskanalerna behövde utvecklas och integrering med cirka 30 olika kringliggande system krävdes.

För att lyckas införde SJ, med Avegas hjälp, skalade agila arbetssätt. Med en ny lösning och nya arbetssätt med kontinuerliga leveranser och DevOps-team, kan SJ nu arbeta både bättre och mer effektivt med ytterligare vidareutveckling av digitala tjänster utifrån kundernas behov.

Några av de utmaningar som hanterades och löstes:

  • Införande och acceptans av nya arbetssätt och roller för produktutveckling
  • Samarbete med leverantörer och andra externa samarbetspartners
  • Portföljnivåstyrning och samverkan med övriga organisationen
  • Att få 20 team att gå i takt och samarbeta mot gemensamma mål
  • Att samtidigt införa och utveckla ett bokningssystem, implementera ett skalat agilt arbetssätt och göra en förflyttning till agila DevOps team med infrastruktur i molnet

Överväger du att införa agila metoder i din organisation? Vill du veta mer om hur vi lyckades på SJ?

Vi bjuder gärna på lunch och berättar mer!

Kontakta Anders eller lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!

Överväger du att införa agila metoder i din organisation? Kontakta mig!

Dela

Avega stöttar Sveaskog i strategiskt vägval - agila arbetssätt - Avega Group AB

Nästa kundcase

Sveaskog

Avega stöttar Sveaskog i strategiskt vägval

Läs kundcase