Kundcase

Kvalitetshöjning i bageriet med hjälp av PowerApps

Kvalitetshöjning i bageriet med hjälp av PowerApps - - Avega Group AB

Lantmännens dotterbolag Vaasan, som finns i Finland och Baltikum, ville göra den repetitiva och manuella processen att kvalitetskontrollera brödet i sina olika bagerier enklare och digitalt. Avega byggde en lösning med hjälp av olika funktioner i Office 365-plattformen. Den nya lösningen ersätter allt manuellt pappersarbete och gör det möjligt att visa kvalitetstrender på storbildsskärmar i alla bagerier. Detta är ett exempel på hur Office 365 inte bara stöttar kontorsarbetare utan även alla som jobbar i produktionsmiljöer av olika slag.

Vasaan gör kvalitetskontroller i alla sina bagerier varje timme, dygnet runt. Med hjälp av SharePoint Online, PowerApps och PowerBI har den tidigare manuella processen effektiviserats och digitaliserats.

Insamlingen av data görs mobilt – med smartphone eller platta – på de olika bagerierna. Lösningen kräver inte egna användarkonton. Det finns ett gemensamt konto per fabrik, användare väljs i kvalitetsappen. Sammanställning av allt data görs sedan centralt

Kvalitetsappen gör det möjligt att enkelt rapportera brödets kvalitet utifrån parametrarna: storlek, färg, porstorlek och snitt. Det är också möjligt att skicka med bilder för bedömning.

Stöd och motivation för produktionsteamen

Materialet som samlas in med hjälp av appen används både som produktionsstöd och motivation för bagerierna. På de dagliga morgonmötena tittar produktionsteamen på en lista som tankas ut från SharePoint Online. Här kan man filtrera på linje och produkt och se kvaliteten på olika typer av bröd för att sedan justera i sin process.

För att titta på kvalitetstrender använder man PowerBI. Dessa realtidsrapporter, som visar resultaten från de olika bagerierna, exponeras på storbildsskärm där man kan jämföra olika produktlinjer eller grupper. Detta är tänkt att fungera som motivation.

Stort, enkelt – och utvecklingsbart

Det finns ingen manual till Vaasans kvalitetsapp. Den bygger på enkelhet – och storlek. Det ska fungera att rapportera in data trots de förutsättningar som råder i ett bageri – och det ska vara intuitivt att göra det.

Det finns redan planer på att vidareutveckla appen så att man kan bevaka
produktionen när nya produkter tas fram.

Den här appen höjer verkligen kvaliteten på produkterna. Verktygen är enkla att använda och de fungerar online. Det betyder att datat är möjligt att analysera direkt – från mobil eller dator oavsett var man befinner sig. Förklarar Mariana Theman – Product Quality Manager.

Leverans: En PowerApps app för att möjliggöra att medarbetare i bageriet kan rapportera in kvalitet. Datakällan är en lista i SharePoint Online. Realtidsrapporter exponeras via PowerBI.
Avegas roll: Lösningsarkitekt, utvecklare, rådgivare.
Teknik: Office 365, SharePoint Online, PowerApps, PowerBI.

Vill du veta mer kontakta

Dela

Innovation och kreativitet med bibehållen kontroll med Power Platform Governance - - Avega Group AB

Nästa kundcase

Coor

Innovation och kreativitet med bibehållen kontroll med Power Platform Governance

Läs kundcase