Ett kunskapsintensivt företag med många produkter behövde en lösning som förenklade för medarbetare att hitta relevant information i mötet med kunder i butiker. Avega hjälpte kunden att bygga en AI-driven lösning med företagets egna data som avsevärt förenklade informationsinhämtning och höjde kvaliteten i kundmötet.
Avegas team hjälpte kunden att ta fram business case utifrån ett antal olika idéer som kunden hade. Utifrån dessa valdes lösningen för butikspersonalen. Avega byggde en Proof of Concept (PoC), som sedan realiserades. I arbetet har Avega agerat rådgivare kring strategi, teknikval och datahantering. Avegas team har utvecklat lösningen, samt skapat strukturer för att vidareutveckla lösningen över tid. Bland annat har ett pilot-team satts upp internt hos kunden för att med Avegas hjälp bygga egen kompetens kring AI framåt.
Kvalitetssäkring med hjälp av AI minimerar tid för experterna
En utmaning med AI-drivna lösningar är kvalitetssäkringen av data. Ofta kräver det mycket tid av personer som kan området och domänen. I projektet användes AI för att ta fram frågebatterier för att validera de svar som AI-lösningen genererade. Utifrån parametrar som systemet gav kunde stickprover på svar göras för att verifiera kvaliteten i svar. Detta förenklade och effektiviserade kvalitetssäkringen avsevärt.
Feedback lyfter systemet över tid
För att säkra kvaliteten i data och därmed systemet över tid byggdes en lösning där medarbetarna kan ge feedback till systemet. Utifrån mänsklig feedback förbättras data över tid, vilket skapar värde för företaget även utanför AI-lösningen.
Fler områden på väg in i AI-lösningen
Efter framgången med den första AI-lösningen planerar kunden att utöka användningsområdena för den AI-drivna lösningen med fler dataområden. Det kommer att skapa värde för ännu fler inom organisationen till en avsevärt lägre kostnad eftersom kompetens, strategier, arbetssätt och tekniker redan finns på plats.