Avega hjälpte ett tillverkande företag att realisera en AI-driven lösning som höjde effektiviteten och kvaliteten i de tjänster som företagets servicetekniker levererade. Avega bidrog även till företagets övergripande AI-strategi. Parallellt med utvecklingen stärkte Avega kundens innovationskraft och förmåga inom AI genom att coacha, kompetensutveckla och bygga ett AI-team hos kunden.
När Avega kom i kontakt med kunden hade de redan börjat utforska AI-drivna lösningar, men behövde hjälp, bland annat med att hitta lösningar för att hantera större datamängder.
Initialt bidrog Avega med kompetens kring en ”proof of concept” (PoC) av ett AI-drivet system baserad på företagets egna data som hjälper företagets medarbetare att snabbt hitta rätt information om företagets produkter. Under arbetet med PoC:en uppkom frågeställningar kring datakvalitet, datasäkerhet och hantering av ostrukturerat data. Detta hjälpte Avega kunden att hantera, både kortsiktigt i den specifika lösningen, och långsiktigt inför kommande lösningar. Avega bidrog också med kompetens kring utvärdering av AI-drivna system, ett viktigt men relativt outforskat område, där Avega tog fram ett systematiskt tillvägagångssätt för att utvärdera och säkerställa kontinuerlig förbättring av systemet.
Lösningen har rullats ut successivt. Idag används den av cirka 300 medarbetare hos kunden, vilket höjer effektiviteten och kvaliteten i de tjänster företaget levererar. Inom kort rullas lösningen ut till ytterligare cirka 3 000 medarbetare.
Avega har, parallellt med utvecklingen av det AI-drivna systemet, haft en strategiskt rådgivande roll och starkt bidragit till kundens övergripande AI-strategi. I den rådgivande rollen har Avega även väglett kunden i teknikval och i utvärderingen av business cases kopplade till AI.
Avega har kontinuerligt byggt kundens egen kompetens kring AI genom coachning och upskilling av kundens AI- och tech-team. Avega har definierat vilka kompetenser kunder behöver och även bidragit i rekryteringen av dessa. Avega har också hjälpt kunden att skapa samarbetsforum h os kunden kring affärsdrivna AI-lösningar.
Idag har kunden en fungerande AI-driven lösning som ökar effektiviteten och kvaliteten i de tjänster företaget levererar till sina kunder, samt en starkare innovationsförmåga. Genom avsevärt högre kompetens kring AI och de lärdomar och team som nu finns på plats har förutsättningar skapats för att effektivt och utifrån den lagda strategin kunna utveckla innovativa AI-drivna lösningar framåt. Effekterna av detta syns redan genom att fler AI-drivna lösningar har börjat byggas utifrån initiativ i flera olika delar av organisationen som nu har riktlinjer och kompetens kring AI och dess möjligheter att stärka kundens affär.
Områden där vi hjälper kunden :
- Rådgivning kring strategi och teknikval
- Stärkt innovationsförmåga genom att stötta kundens AI Center of Excellence
- Uppstartsförmåga inom AI – identifiera kompetensbehov och rekrytera team
- Coachning och upskilling av AI- och Tech-team
- PoC:a AI-drivna produkter och tjänster
- Kvalificera business cases
- Utveckla och rulla ut generativa AI-drivna system och agentsystem mot affär och verksamhet
- Utvärdera och förbättra AI-drivna system